pm
Officiële persmededeling
Notariaat pakt uit met originele campagne op TV, sociale media... en op café
Officiële persmededeling
5 mei 2025
Sinds gisteren loopt er op initiatief van de Federatie van het Notariaat (Fednot) een campagne over het notarisberoep. De inhoudelijke focus ligt op de brede waaier aan vragen die notarissen en hun medewerkers dagelijks krijgen van hun cliënten. Naast een campagnevideo waarin originele en prikkelende vragen aan bod komen, zorgen de notarissen uiteraard ook voor antwoorden. En dat zowel online als… op café!
FAQ or not so FAQ?
De variatie van de vragen waarmee mensen naar een notariskantoor stappen, is het uitgangspunt van de video waarmee de campagne wordt afgetrapt. De video is een mix van originele, af en toe licht gewaagde, maar ook reële vragen die notarissen en hun medewerkers ontvangen.
Notaris Anne Wuilquot, voorzitter van Fednot: “We krijgen elke dag vragen over vaak complexe zaken waar mensen soms letterlijk van wakker liggen. Daar zitten soms verrassende vragen bij. Iedereen die bij ons over de vloer komt, is op zoek naar oplossingen voor zijn specifieke situatie. Het idee dat wij standaarddossiers behandelen, is gewoon absurd. We helpen met advies op maat over o.a. familiale zaken, ondernemen en wonen. Op sleutelmomenten dus, vandaar ook de campagneslogan: De notaris: als ‘t voor echt is. Soms leidt een bezoek tot een akte, soms niet. En als we vragen krijgen waar we niet in gespecialiseerd zijn, verwijzen we door naar andere dienstverleners. Op die manier helpen we elke cliënt, wat zijn vraag ook is.”
Door de vele contacten - jaarlijks komen er zo’n 3,5 miljoen mensen langs - voelen notarissen ook heel goed aan hoe de samenleving evolueert en welke nieuwe noden er bij burgers ontstaan. Dat vertalen naar de overheid toe is ook een kerntaak van het notariaat.
Bron: Fednot