Nieuws RSS - Notaris.be Nieuws RSS - Notaris.be https://notaris.be/nieuws-pers/rss Tue, 24 May 2022 04:53:35 +0200 <![CDATA[Met welke kosten hou ik best rekening bij de aankoop van een huis? ]]> Ontdek het antwoord in onze nieuwste Notaristip!

Ben je op huizenjacht? Spannend! Je budget bepalen is cruciaal. Het vormt de basis om te weten hoeveel je zal lenen van de bank. Net daarom is het belangrijk om een overzicht te hebben van de verschillende aankoopkosten. Notaris Anne-Sophie Willems legt het kort en bondig uit. Wil je zelf je aankoop- en kredietkosten berekenen? Test dan zeker onze rekenmodule!

Bron:Fednot

]]>
https://notaris.be/nieuws-pers/detail/met-welke-kosten-hou-ik-best-rekening-bij-de-aankoop-van-een-huis Mon, 23 May 2022 00:00:00 +0200
<![CDATA[Ondernemersbarometer: bijna 40.000 nieuwe vennootschappen opgericht!]]> Notarissen roepen ondernemers op om hun statuten tijdig aan te passen

In de periode van 1 mei 2021 tot 30 april 2022 werden er in ons land bijna 40.000 nieuwe vennootschappen opgericht. Het gaat om een stijging met +5% in vergelijking met een jaar eerder. Dat blijkt uit de Ondernemersbarometer van de Federatie van het Notariaat (Fednot). De barometer geeft ook aan dat slechts 1 op 10 vennootschappen hun statuten hebben aangepast. De deadline voor de verplichte aanpassing is 31 december 2023.

Op 1 mei 2019 trad het nieuwe Wetboek Vennootschappen en Verenigingen in werking. Sinds dan gelden er nieuwe spelregels voor ondernemers en vrije beroepers die hun activiteiten via een vennootschap uitoefenen. Het doel van de wetgever: het ondernemerschap bevorderen. Met succes zo blijkt: in het eerste jaar (1 mei 2019 tot en met 30 april 2020) werden er 32.707 nieuwe vennootschappen opgericht. In de periode van 1 mei 2020 en 30 april 2021 waren er, in volle coronacrisis, zelfs 37.784 nieuwe oprichtingen. In de periode van 1 mei 2021 tot 30 april 2022 werden er in ons land 39.737 nieuwe vennootschappen opgericht.

Meer flexibiliteit voor starters
Jan Sap, CEO van Fednot: “De nieuwe spelregels slaan aan omdat ze meer flexibiliteit bieden voor startende ondernemers. In het jaar voor de inwerkingtreding van het WVV waren er 2.111 oprichtingen per maand, nu zitten we aan 3.311 oprichtingen. Dat komt neer op een groei van +57%. December 2021 was de recordmaand: toen werden er 4.844 vennootschappen opgericht.”

Meer oprichtingen in Vlaanderen en Wallonië
Vlaanderen was het afgelopen jaar goed voor 25.219 opgerichte vennootschappen, een stijging met  +5,5%. In Wallonië was de stijging wat groter (+7,3%) met in het totaal 9.005 oprichtingen. In Brussel was er een beperkte daling oprichtingen: -1,3%, goed voor 5.512 oprichtingen.
In Vlaanderen was Antwerpen de provincie met de meeste oprichtingen (7.291). De grootste stijging van het aantal oprichtingen viel in Vlaams-Brabant te noteren: +9,8%.

Bijna uitsluitend oprichtingen van BV’s
Zowat alle nieuwe vennootschappen die in de periode van 1 mei 2021 tot en met 30 april 2022 werden  opgericht (96,6%) waren Besloten Vennootschappen. In 2,1% van oprichtingen kozen ondernemers voor een Naamloze Vennootschap.
Jan Sap: ”Door de nieuwe regelgeving is de BV, nog meer dan vroeger, dé standaard vennootschapsvorm voor ondernemers. Enkel grote en beursgenoteerde bedrijven kiezen voor een Naamloze Vennootschap.

Oprichter gemiddeld 5 jaar ouder dan vorig jaar
De oprichter van een vennootschap was in de afgelopen 12 maanden gemiddeld 45 jaar. Dat is gemiddeld zo’n 5 jaar ouder in vergelijking met een jaar eerder. In het afgelopen jaar was zo’n 60% van de oprichters tussen 40 en 65 jaar oud. Het aandeel oprichters jonger dan 40 jaar bedroeg 37,8%. Een jaar eerder had deze leeftijdscategorie nog een aandeel van 58%.

Aanpassing van statuten verloopt bijzonder traag
Uit de Ondernemersbarometer van Fednot blijkt ook dat sinds 1 mei 2019 slechts 48.536 vennootschappen hun statuten hebben aangepast. Dat betekent dat tot nu toe slechts 1 op 10 vennootschappen de verplichte aanpassing deed. Statuten aanpassen kan via de notaris die de akte achteraf via digitale weg neerlegt via het zogenaamde eDepot.
Jan Sap: “Bedrijven hebben er nochtans alle belang bij om hun statuten aan te passen. De nieuwe regelgeving biedt heel wat extra mogelijkheden die pas uitwerking hebben als de statuten zijn aangepast. Zo kan de zaakvoerder van een familiebedrijf zijn opvolging beter regelen. Hij kan ook al aandelen schenken aan zijn kinderen en tegelijkertijd de zeggenschap behouden. En besloten vennootschappen kunnen de toetreding en de uittreding van aandeelhouders veel vlotter laten verlopen.”
De deadline voor de verplichte aanpassing is 31 december 2023. Ondernemingen die de deadline missen, zullen een meer omslachtige procedure moeten volgen om hun statuten alsnog aan te passen. Snel een afspraak maken met een notariskantoor is dus aangeraden.

Bron:Fednot

]]>
https://notaris.be/nieuws-pers/detail/ondernemersbarometer-bijna-40-000-nieuwe-vennootschappen-opgericht Wed, 18 May 2022 00:00:00 +0200
<![CDATA[De voordelen van een zorgvolmacht ]]> Ontdek het in de Notaristip van vandaag

Ouderdom, ziek worden, een ongeval… het kan ons allemaal overkomen. Misschien kunnen we op dag zelf niet meer onze goederen beheren of beslissingen nemen. Gelukkig kan je hierop anticiperen. Met een zorgvolmacht bepaal jij vandaag wie later je vermogen mag beheren, wanneer je dat zelf niet meer kan.

Bron:Fednot

]]>
https://notaris.be/nieuws-pers/detail/de-voordelen-van-een-zorgvolmacht Mon, 16 May 2022 00:00:00 +0200
<![CDATA[Alles weten over vastgoed? In “Een huis kopen zou niet moeilijk mogen zijn” vind je allerlei nuttige tips! ]]>

Je zou een huis kopen kunnen samenvatten in een aantal eenvoudige stappen: zoekertjes afgaan, een huis bezoeken, een handtekening zetten op een overeenkomst en een bezoek plannen bij de notaris. Voilà, je mag jezelf eigenaar van een woning noemen. In werkelijkheid komt er natuurlijk veel meer bij kijken, maar moeilijk zou een huis kopen niet mogen zijn. Het boek vergelijkt een huis kopen met een Jenga-toren: zonder goede basis valt de toren om. Net daarom is het belangrijk dat kopers en investeerders zich wapenen met voldoende kennis voor ze zich aan de grote stap wagen.

Notaris.be geeft je 5 redenen om het boek op je zomerleeslijst te zetten!

1. Omdat de combinatie van economische facts and checks en juridische weetjes uniek is. Na het lezen van dit boek heb je de werking van de vastgoedmarkt onder de knie én zal je de link tussen jouw familiale situatie en je woning begrijpen. Spoiler alert: de wet geeft niet altijd voldoende bescherming. Zonder bijkomende finetuning kan een vastgoeddroom vlug ontaarden in een -nachtmerrie. Goed nieuws: er is altijd een oplossing om dat te voorkomen. Het boek geeft je daarbij een helder overzicht.

2. Omdat niemand nog weet hoe je de waarde van vastgoed moet inschatten. Hoe kan het 150m²-huis van je buren zo snel verkocht raakt tegen een hoge verkoopprijs, terwijl de villa van je oma al twee jaar te koop staat? De vastgoedwereld voelt een beetje aan als een jungle waar iedereen zijn weg probeert in te vinden. Het boek fungeert daarbij als een roadmap: door de duidelijke structuur krijg je de mogelijkheid om je te verdiepen in de topics waarover jij meer over wil weten.

3. Omdat het boek vastgoedinformatie bevat… die echt te begrijpen is. Eerlijk is eerlijk: recht en economie zijn twee zaken die vaak moeilijk verteerbaar zijn. Gelukkig zijn er Patrick Luysterman en Bart van Opstal, die ingewikkelde zaken op een zeer toegankelijke manier uit kunnen leggen.

4.Omdat de illustraties en voorbeelden tekenend zijn. Wie doorlopende blokken tekst verwacht, is eraan voor de moeite. Een huis kopen zou niet moeilijk mogen zijn slaagt erin om je bij de les te houden dankzij heldere visuals en concrete voorbeelden. Daarmee tonen de auteurs aan dat kennis over vastgoed niet alleen voor de happy – intellectuele – few zijn, maar voor ons allemaal.

5. Omdat notarissen handige tips en ervaringen delen. Heb je altijd al vragen willen stellen aan een notaris over de overdracht van je huis? Het nut van een huwelijkscontract? Het waarom van een zorgvolmacht? Het boek beperkt zich niet tot de aankoop van vastgoed zelf, maar kadert de aankoop als een schakel binnen een mensenleven, met alle ups and downs. Denk maar aan samenwonen met je vriend(in), een relatiebreuk of ziekte. Een notaris is een soort van juridische huisarts, zo blijkt uit de anekdotes in het boek. In het boek staan bovendien massa’s nuttige tips, waardoor snel duidelijk wordt dat een afspraak bij het notariskantoor geen overbodige luxe is.

Een huis kopen zou niet moeilijk mogen zijn, Bart van Opstal en Patrick Luysterman (Uitgeverij Lannoo, 312 pagina’s.), € 24,99.

Verkrijgbaar via Lannoo en in de boekhandel.

Bron:Fednot

]]>
https://notaris.be/nieuws-pers/detail/alles-weten-over-vastgoed-in-een-huis-kopen-zou-niet-moeilijk-mogen-zijn-vind-je-allerlei-nuttige-tips Fri, 13 May 2022 00:00:00 +0200
<![CDATA[Kan je ex een invloed hebben op de erfenis van je minderjarige kinderen?]]> Ontdek het antwoord in onze Notatistip!

Heb je nog een goede band met je ex? Dan zal je het waarschijnlijk niet erg vinden dat hij of zij nog inspraak heeft in het beheer van de geërfde goederen van je minderjarige kinderen. Kom je echter niet meer overeen of is het vertrouwen weg, dan klinkt dit eerder als een horrorscenario. Notarissen krijgen vaak vragen over hoe je dit best kan regelen als je de zaken toch liever anders ziet. Notaris Goedele Vandekerckhove licht alvast een paar punten toe.

Bron:Fednot

]]>
https://notaris.be/nieuws-pers/detail/kan-je-ex-een-invloed-hebben-op-de-erfenis-van-je-minderjarige-kinderen-1 Mon, 09 May 2022 00:00:00 +0200
<![CDATA[Heeft successieplanning enkel nut voor grote vermogens? ]]> Een vaak voorkomend misverstand is dat successieplanning enkel is weggelegd voor mensen met een groot vermogen. Wat meestal vergeten wordt, is dat je vermogen plannen, hoe groot of klein dit ook is, niet enkel gaat over de verdeling ervan. Ook “wie” een deel van je vermogen krijgt, is van belang. Wie van jou erft en in welke volgorden, is wettelijk vastgelegd. In de eerste plaats erven je kinderen. Heb je geen kinderen, dan erven je ouders met je broers of zussen, heb je geen broers of zussen, dan erven je ouders alleen…

Soms hebben mensen geen hechte band meer met broers, zussen, ouders of andere familieleden. Je successie plannen bij de notaris laat in deze gevallen toe om de wettelijke volgorde te “doorbreken”. Dat kan door bijvoorbeeld een testament op te stellen. Zo kies je zelf, binnen de grenzen van wat wettelijk kan, wie een deel van jou zal erven. Dit geldt zowel voor mensen met een groot als een bescheiden vermogen, voor getrouwde mensen, als voor samenwoners of vrijgezellen.

Bij de grote stappen in je leven

Iedere belangrijke stap die je neemt, zoals trouwen, een huis kopen, een bedrijf opstarten, aan kinderen beginnen… heeft bepaalde gevolgen op je vermogen en op de wijze waarop het verdeeld zal worden. Een gezamenlijke aankoop van een huis bijvoorbeeld, is méér dan een nieuwe woning delen. Het is een stukje vermogen en een financiële bescherming voor je partner. Het bedrijf dat je opstart heeft méér dan enkel patrimoniale gevolgen voor jou, het betreft ook het vermogen van je huwelijkspartner. Wettelijk samenwonen is méér dan het invullen van een gezamenlijk fiscale aangifte; je wordt elkaars erfgenamen. Bij overlijden van je partner, erf je het vruchtgebruik over de gezinswoning. Bij elk van deze stappen moet je een bepaalde reflex maken: wat betekent dit voor mijn vermogen en dat van mijn gezin? Ga ik hier mee akkoord of wil ik hier nog wat aan sleutelen?

Niet enkel een kwestie van geld

Successieplanning is enkel weggelegd voor de grote vermogens? Klopt niet helemaal. Zo kan een schenking ook nut hebben bij mensen die één gezinswoning hebben. Dat komt omdat je kan schenken met voorwaarden en lasten. Successieplanning gaat ook niet alleen maar over de verdeling van je vermogen. In veel gevallen gaat het ook om het organiseren van een bescherming. Denk maar aan de zorgvolmacht. Voor sommige mensen is successieplanning bovendien een must om controle te behouden over het lot van hun vermogen. Denk maar aan kinderloze mensen die hun vermogen niet naar een broer, zus of verdere familielid willen zien gaan. Ondernemen ze niets, dan bepaalt de wet volledig wie van hen erft.

Bron:Koninklijke Federatie van het Belgisch Notariaat

]]>
https://notaris.be/nieuws-pers/detail/heeft-successieplanning-enkel-nut-voor-grote-vermogens Fri, 06 May 2022 00:00:00 +0200
<![CDATA[Hoeveel tijd heb je om erfenis te verwerpen? ]]> Ontdek het antwoord in onze Notaristip!

Veel mensen weten het niet, maar je bent niet verplicht om een erfenis te aanvaarden. Meer nog, als er belangrijke schulden zijn, kan een erfenis verwerpen je juist beschermen.  Beslissen over wat je precies met een erfenis zal doen, moet binnen een bepaalde termijn. We geven je een woordje uitleg in onze Notaristip.

Bron:Fednot

]]>
https://notaris.be/nieuws-pers/detail/hoeveel-tijd-heb-je-om-erfenis-te-verwerpen Mon, 02 May 2022 00:00:00 +0200
<![CDATA[Onze Vastgoedbarometer is nu ook online beschikbaar!]]> Ontdek de cijfers in jouw gemeente

De Vastgoedbarometer van de Federatie van het Notariaat (Fednot) gaat al een tijdje mee. De eerste editie verscheen in 2009 en peilde o.a. naar de impact van de financiële crisis van 2007-2008 op de huizenmarkt. Door de jaren heen werd de barometer uitgebreid met extra data. Nu pakt Fednot uit met een handige online tool die ook prijsevoluties tot op gemeentelijk niveau bevat.

De klassieke Vastgoedbarometer die Fednot elk trimester publiceert, bevat cijfers op nationaal, regionaal en provinciaal niveau. De online versie brengt ook de gemiddelde verkoopprijzen van huizen en appartementen op gemeentelijk niveau.
Per gemeente is de prijsevolutie van de voorbije vijf jaar beschikbaar. Gemeenten onderling vergelijken kan makkelijk via de interactieve kaart.
De gegevens van de Vastgoedbarometer worden elektronisch verzameld op het ogenblik van de ondertekening van de verkoopovereenkomst en worden aangevuld met de data uit de akte zelf. Hierdoor beschikken de notarissen over de meest volledige en up-to-date vastgoedcijfers.

Top 10 per provincie
Als je een provincie aanklikt, krijg je meteen een top 10 te zien van de duurste of de goedkoopste gemeenten om een huis of appartement te kopen.

Vertrouwensindicator
De Vastgoedbarometer bevat een vertrouwensindicator die aangeeft hoe accuraat de prijzen zijn per locatie. Deze indicator checkt de representativiteit van de verkochte huizen en appartementen ten opzichte van de grootte van de residentiële vastgoedmarkt in de gemeente, provincie of regio. Hoe representatiever de gegevens, hoe hoger de score van accuraatheid. Om de kwaliteit van de getoonde gegevens te verzekeren wordt voor gemeenten waarvoor de accuraatheid te laag ligt geen gemiddelde prijs getoond.

Extra data
Jan Sap, CEO van Fednot: ”Dankzij deze tool heeft iedereen meteen een uitstekend zicht op de huidige prijsevoluties op de huizenmarkt. We gaan de Vastgoedbarometer uiteraard regelmatig updaten en verrijken met extra data, denk maar aan de mediaanprijzen die een nog genuanceerder beeld geven over wat er beweegt op de markt.”

Ontdek de Vastgoedbarometer: https://www.notaris.be/vastgoedprijzen

Bron:Fednot

]]>
https://notaris.be/nieuws-pers/detail/onze-vastgoedbarometer-is-nu-ook-online-beschikbaar Thu, 28 Apr 2022 00:00:00 +0200
<![CDATA[Het belang van tijdig je overlevingspensioen of overgangsuitkering aan te vragen]]> Ontdek onze nieuwste infofiche

Je wereld staat even stil. Je bent net je huwelijkspartner verloren. Een moeilijke periode, waar je bovendien heel wat administratie in orde moet brengen. Zo heb je onder bepaalde voorwaarden recht op een overlevingspensioen of een overgangsuitkering. De uitbetaling hiervan door de Pensioendienst gebeurt niet altijd automatisch. Tijdig een aanvraag doen is dus belangrijk.

Met deze infofiche helpen we je op weg.

Bron:Fednot

]]>
https://notaris.be/nieuws-pers/detail/het-belang-van-tijdig-je-overlevingspensioen-of-overgangsuitkering-aan-te-vragen Wed, 27 Apr 2022 00:00:00 +0200
<![CDATA[Geen verplicht startkapitaal bij de BV: waar moet je op letten? ]]> Deze vraag kwam aan bod tijdens onze Facebook Live over ondernemen

Vandaag heb je geen formeel startkapitaal nodig om een BV op te starten. Kan iedereen dan zomaar overgaan tot het oprichten van een vennootschap? Niet helemaal. Want een toereikend aanvangsvermogen en dus een goed overzicht over al je toekomstige kosten is en blijft cruciaal.

Notaris Carol Bohyn en accountant Bram Celis leggen het even uit!

Bron:Fednot

]]>
https://notaris.be/nieuws-pers/detail/geen-verplicht-startkapitaal-bij-de-bv-waar-moet-je-op-letten Mon, 25 Apr 2022 00:00:00 +0200
<![CDATA[Vastgoedbarometer: hoe evolueerde de vastgoedmarkt in de eerste drie maanden van 2022?]]> Aantal transacties daalt in maart, gemiddelde prijs appartement koelt af

De vastgoedactiviteit in ons land bleef hoog, maar in maart was er een lichte afkoeling. De gemiddelde prijs van een huis zat nog in de lift. Die van een appartement leek te stabiliseren, rekening houdend met de inflatie was er zelfs een daling. Dat blijkt uit de Vastgoedbarometer van de Federatie van het Notariaat (Fednot). De cijferanalyse toont ook aan dat het prijsverschil tussen een bestaand en een nieuwbouwappartement in 2021 kleiner was dan de jaren voorheen.
 

Vastgoedactiviteit in ons land: +2,2%
In het 1ste trimester van 2022 waren er +2,2% meer vastgoedtransacties in ons land in vergelijking met dezelfde periode in 2021. Januari was de drukste maand: +8,9% t.o.v. januari 2021. In februari was de vastgoedactiviteit zo goed als stabiel in vergelijking met februari 2021: -0,4%. In maart volgde een lichte daling: -1,5%.
In Vlaanderen ging het in de eerste drie maanden van 2022 om een stijging van +2,5% in vergelijking met het 1ste trimester 2021. In Wallonië bedroeg de groei +2,0%. In Brussel bleef de vastgoedactiviteit stabiel in vergelijking met vorig jaar.
Notaris Bart van Opstal, woordvoerder van Notaris.be: “In Vlaanderen steeg het aantal transacties in januari met +11,7%. Daarna volgde een lichte afkoeling: in februari bleef het aantal transacties stabiel, in maart was er een daling van -3,5%. De komende weken en maanden zullen uitwijzen of deze trend zich doorzet. Het consumentenvertrouwen kende in maart sowieso een enorme klap. En de hoge energieprijzen doen het beschikbaar budget van kopers ook krimpen. Bovendien zijn de rentevoeten aan het stijgen.”

Vastgoedactiviteit in de Vlaamse provincies
In de Vlaamse provincies een gevarieerd beeld qua activiteit: van -1,6% in West-Vlaanderen tot +7,8% in Oost-Vlaanderen. In de provincie Antwerpen steeg het aantal transacties met +3,9%, in Vlaams-Brabant bedroeg de groei +1,2%. In Limburg bleef de vastgoedactiviteit in het afgelopen trimester stabiel.

Marktaandeel huizen versus appartementen
De afgelopen jaren bleef het marktaandeel van huizen en appartementen opvallend stabiel. In de eerste drie maanden van 2022 ging het om 72,6% huizen en 27,4% appartementen. Dat komt neer op een minieme toename voor appartementen in vergelijking met 2020 en 2021. 

Gemiddelde prijs van een woonhuis in België: 315.984 euro (+7,1%)
Een woonhuis in ons land werd in de eerste drie maanden van 2022 gemiddeld +7,1% duurder in vergelijking met het jaargemiddelde van 2021. Rekening houdend met een inflatie van 6,5% ging het om een reële prijsstijging van slechts +0,6% en een reële meerkost van gemiddeld 2.000 euro. 

Huizen in de regio’s
In Vlaanderen betaalden kopers in de eerste drie maanden van het jaar gemiddeld 343.308 euro voor een huis (+6,8% in vergelijking met 2021).
Notaris Bart van Opstal: “In reële termen bleef de gemiddelde prijs zo goed als stabiel: +0,3%. Gemiddeld moesten kopers in absolute cijfers zo’n 1.000 euro meer betalen in vergelijking met het jaargemiddelde van 2021.”
In Brussel daalde de prijs voor een huis tot gemiddeld 532.885 euro, in reële termen een prijsdaling van
-8,5%. Gemiddeld moesten kopers in ongeveer 46.000 euro in absolute cijfers minder betalen.
In Wallonië bleef de prijs voor een huis het goedkoopst: 227.496 euro, -4,4% in reële termen in vergelijking met het jaargemiddelde van 2021. Een huis werd in absolute cijfers ongeveer 10.000 euro goedkoper.

Huizen in de Vlaamse provincies
De gemiddelde prijs van een huis steeg in de eerste drie maanden van het jaar in alle Vlaamse provincies. Uitschieter was de provincie Limburg, met een prijsstijging van +10,4% zonder rekening te houden met de inflatie. Limburg bleef hiermee wel nog steeds de goedkoopste provincie van Vlaanderen met een gemiddelde prijs van 298.600 euro.
In West-Vlaanderen was de prijsstijging het kleinst: +4,4%. Een huis kostte daar gemiddeld 306.487 euro. Vlaams-Brabant bleef de duurste Vlaamse provincie met een gemiddelde prijs van 397.354 euro.
In reële termen waren er prijsdaling in Vlaams-Brabant (-1,4%) en West-Vlaanderen (-2,1%). Kopers moesten er respectievelijk 5.000 en 6.000 euro minder betalen voor een huis.

Gemiddelde prijs van een appartement in België: 253.690 euro (+1,1%)
Een appartement in ons land kostte in de eerste drie maanden van 2022 gemiddeld 253.690 euro: +1,1% in vergelijking met het jaargemiddelde van 2021. Kopers moesten rekening houden met een meerkost van zowat 3.000 euro.
Rekening houdend met een inflatie van 6,5% ging het om een prijsdaling van -5,4% en een minwaarde  van 14.000 euro.  

Appartementen in de regio’s
In Vlaanderen klokte de gemiddelde prijs van een appartement af op 260.125 euro. De prijs bleef zo goed als stabiel in vergelijking met het jaargemiddelde van 2021 (+0,8%). Als we rekening houden met de inflatie ging het om een prijsdaling van -5,7% (ongeveer -15.000 euro).
Ook in Brussel een stabilisering met een gemiddelde prijs van 273.661 euro (+0,3%) zonder rekening te houden met de inflatie.
In Wallonië wel nog een prijsstijging: +5,2% voor inflatie naar een gemiddelde prijs van 193.752 euro.   

Appartementen in de Vlaamse provincies
Als we rekening houden met de inflatie daalde de reële prijs van een appartement in alle Vlaamse provincies: van -2,3% in Vlaams-Brabant tot -7,4% in West-Vlaanderen.
Ook voor inflatie was er in West-Vlaanderen een lichte prijsdaling van -0,9% naar een gemiddelde prijs van 285.665 euro. In Vlaams-Brabant was de stijging het grootst: +4,2% naar een gemiddelde prijs van 270.742 euro.

Appartementen: nieuwbouw versus bestaand vastgoed
We blikken in deze Vastgoedbarometer ook nog even terug op 2021: voor de eerste keer analyseerde Fednot de appartementenmarkt met een focus op nieuwbouw versus bestaand vastgoed.
Vorig jaar 1 op 5 van de verkochte appartementen in ons land een nieuwbouwappartement. De gemiddelde prijs bedroeg 295.486 euro. De prijs van een bestaand appartement klokte af op 240.930 euro.
Notaris Bart van Opstal: “Een nieuwbouwappartement was in 2021 dus gemiddeld 22,6% duurder dan een bestaand appartement. In absolute waarde kostte een nieuwbouwappartement gemiddeld 55.000 euro meer dan een bestaand appartement. Opvallend: in de periode 2017-2020, voor de coronacrisis, was het prijsverschil groter: zo’n 26 à 28%.”

Prijsevolutie in België
In vergelijking met 2020 steeg de gemiddelde prijs voor een bestaand appartement +5,9%. Voor een nieuw appartement lag de gemiddelde prijs vorig jaar +1,7% hoger.
In vergelijking met 2017 steeg de prijs van een bestaand appartement met +20,2%. Voor een nieuwbouwappartement ging het om +16,5%. Het prijsverschil tussen beide vastgoedtypes werd hierdoor kleiner in de afgelopen jaren.

Nieuwbouwappartementen in Vlaanderen
In Vlaanderen waren de nieuwbouwappartementen in 2021 goed voor een marktaandeel van 23,7%.
De gemiddelde prijs klokte af op 307.998 euro: +1,4% in vergelijking met 2020. Voor een bestaand appartement bedroeg de gemiddelde prijs 244.865 euro: +5,5% t.o.v. 2020.
Vorig jaar was het prijsverschil tussen bestaand en nieuwbouw +25,8%, wat neerkwam op zo’n 63.000
euro. Daarmee lag het prijsverschil in Vlaanderen hoger dan in België. Net zoals op nationaal niveau daalde het prijsverschil tussen beide vastgoedtypes sinds de tweede helft van 2020.

Bron:Fednot

]]>
https://notaris.be/nieuws-pers/detail/vastgoedbarometer-hoe-evolueerde-de-vastgoedmarkt-in-de-eerste-drie-maanden-van-2022 Tue, 12 Apr 2022 00:00:00 +0200
<![CDATA[Notaristip: wat doet een notaris? ]]> We leggen het uit in onze Notaristip!

“Een huis kopen, een erfenis, een huwelijk, een echtscheiding… er zijn veel momenten waar je een bezoek brengt aan een notariskantoor. Maar waarom heb je soms een notaris nodig? Wat doet hij precies? En waarom zorgt de notaris voor zo’n grote bescherming? We leggen het uit in onze Notaristip!”

 

Bron:Fednot

]]>
https://notaris.be/nieuws-pers/detail/notaristip-wat-doet-een-notaris Mon, 11 Apr 2022 00:00:00 +0200
<![CDATA[Renovatieplicht in 2023 : wat houdt dat in? ]]>

Vanaf 1 januari 2023 moeten nieuwe eigenaars van energieverslindende woongebouwen (dat zijn woongebouwen met een EPC-label E of F) hun aangekochte woning binnen de 5 jaar na aankoop grondig energetisch te renoveren tot minimum EPC-label D. Wat betekent dat precies?

2023… of het jaar van de energiezuinige renovaties

Iedereen die een huis koopt met label E of F, moet binnen de vijf jaar de nodige inspanningen doen om het gebouw naar niveau D te brengen. Dat wordt immers gezien als het haalbaar gemiddelde. Ben je al eigenaar van een woning? Dan krijg je  iets meer tijd… je hebt tot 2030 om het energielabel minstens naar D te brengen.

Wie vandaag van plan is om een huis te kopen, calculeert best een renovatiebudget in als het gaat om energieverslindende woning.

Hoe weet je of je woning energiezuinig is?

Het instrument om te weten hoe energiezuinig je woning is, is het energieprestatiecertificaat (EPC). Dat moet hoe dan ook aanwezig zijn bij een verkoop. Sinds 1 januari 2022 moet je bij een verkoop trouwens altijd in het bezit zijn van een ‘vernieuwd’ EPC. Dat is een EPC die naast een energiescore, ook labels meegeeft en aanbevelingen bevat. Op die manier weten eigenaars welke werken prioritair zijn. Een EPC blijft tien jaar geldig. Wie grondig renoveert, doet er echter goed aan om zijn EPC te laten aanpassen, zodat het de energetische toestand van de woning correct weergeeft. Een nieuw EPC laten opstellen door een energiedeskundige kan het verschil uitmaken met oog op een toekomstige verkoop: de energiezuinigheid van de woning speelt een steeds grotere factor voor de waardebepaling van een woning.

Financiële steunmaatregelen om je te helpen

Energetisch renoveren kost geld. Daarom voorziet de overheid een aantal interessante financiële duwtjes.

1. Het renteloos renovatiekrediet:

Wie een woning koopt met een slechte energieprestatie met de bedoeling om de energieprestatie binnen de vijf jaar aanzienlijk te verbeteren, kan genieten van een renteloos renovatiekrediet. Die renteloze lening kan je afsluiten op hetzelfde moment dat je je hypothecair krediet in orde brengt. Op zich betaal je wel een rente, maar je krijgt de rente automatisch een keer per jaar terug van het Vlaams Energie- en Klimaatagentschap (VEKA). Het gaat dus eigenlijk om ‘rentesubsidie’. Meer informatie hierover kan je hier terugvinden.

2. Energielening +:

Erf je of verkrijg je een woning via een schenking? Dan kan je mogelijk genieten van de Energielening+ als het gaat om een energieverslindende woning die je energiezuinig wil maken. Je kan zo’n energielening afsluiten bij het energiehuis voor een maximaal bedrag van 60.000 euro. Bij zo’n lening wordt er niet gewerkt met een rentesubsidie, de lening wordt automatisch renteloos toegekend. Vind meer informatie over de voorwaarden.

3. 0%-energielening:

De huidige 0%-energielening kan je aanvragen bij  een energiehuis in de buurt. Deze wordt bijgestuurd: het leenbedrag wordt verhoogd van 15.000 euro naar 50.000 euro, de looptijd wordt verlengd van 10 jaar naar 25 jaar en een grotere doelgroep komt in aanmerking. Meer over weten? hier vind je alvast meer informatie.

4. Verschillende premies:

Ook in 2022 geniet je van verschillende premies. Goed om te weten: in de loop van 2022  wordt het premiesysteem hervormd. Bepaalde premies voor renovatie en energiebesparende investeringen en de renovatiepremie worden samengevoegd in Mijn VerbouwPremie. Particulieren en bedrijven kunnen hun premies van Fluvius voor isolatie en hernieuwbare energie via één loket aanvragen. Meer informatie over het aanvraagprocedure en de veranderingen hier rond vind je hier.

Ook de EPC-labelpremie blijft bestaan (maar deze wordt niet opgenomen in de VerbouwPremie. Je kan die dus gewoon verder blijven aanvragen via Fluvius.

De Premies waarin ook wordt voorzien in trajectbegeleiding zoals de huur- en isolatiepremie en de collectieve renovatieprojecten blijven bestaan.

Wil je meer informatie over al deze verschillende financiële steuntjes? Eén adres: www.energiesparen.be  

Bron:Fednot

]]>
https://notaris.be/nieuws-pers/detail/renovatieplicht-in-2023-wat-houdt-dat-in Wed, 06 Apr 2022 00:00:00 +0200
<![CDATA[Waarom stel je een testament op? ]]> Onze Notaristip legt het uit!

Nadenken over wat met je vermogen gebeurt eenmaal je er niet meer bent. Niet altijd gemakkelijk, maar vaak best nuttig. Met een testament bepaal jij wie wat van je erft na je overlijden. Zo kan je iets meer nalaten aan iemand zoals je partner, een kind, een vriend...

Niet alles kan zomaar. Je regelingen moeten stroken met wat wettelijk mogelijk is. Benieuwd? Onze notaris legt het kort en bondig uit in onze Notaristip.

Bron:Fednot

]]>
https://notaris.be/nieuws-pers/detail/waarom-stel-je-een-testament-op Mon, 04 Apr 2022 00:00:00 +0200
<![CDATA[De notaris: je juridische ‘huisdokter’]]> Notaris.be keek naar de derde aflevering van "De notaris"

Gisteren konden wij smullen van een nieuwe aflevering van “De notaris” op Eén. We volgen in de reeks een aantal notarissen die hun cliënten op zeer mooie, maar soms ook droevige momenten begeleiden. Waarom is de notaris zo’n bijzonder beroep? Wat kenmerkt de notaris?

Iedereen kan notaris worden

De tijden dat een kind notaris werd omdat zijn vader notaris was en de tijden van de politieke benoemingen zijn al lang vervlogen. Sinds 2000 strijdt iedereen met gelijke wapens. Wie vandaag notaris wil worden, moet eerst vijf jaar de opleiding “Rechtsgeleerdheid” volgen, een “master na master” in het notariaat aanvangen om zijn theoretische kennis aan te scherpen en minstens drie jaar stage lopen in een notariskantoor om de nodige ervaring op te doen. Pas dan volgt een notarieel examen, dat bovendien vergelijkend is: alleen de beste kandidaten worden benoemd. Een garantie voor kwaliteit, die ondertussen al goed ingeburgerd is. Het eerste examen werd in 2001 georganiseerd.

Een juridische kennis over verschillende takken van het recht

Maar waarom zo’n lange opleiding? Het antwoord is eenvoudig: de notaris draagt de verantwoordelijkheid om je te helpen in verschillende domeinen van het recht. Fiscaal recht, familierecht, erfrecht, vermogensrecht, vennootschapsrecht,  administratief recht, …. Vaak duiken al deze verschillende rechtstakken in eenzelfde dossier op. Je zou het als het ware kunnen vergelijken met een puzzel: de meeste juristen hebben een gedetailleerde kennis over zeer specifieke materies. De notaris heeft een overkoepelende kennis over de verschillende stukken. Hij moet als het ware de hele ‘levenspuzzel’ van cliënten in elkaar steken met de nodige mensenkennis en ervaring, zodat cliënten met een gerust hart hun belangrijkste levensgebeurtenissen kunnen regelen.

Zo ook voor Tessa en Stijn, die samen met hun vijf dochters een nieuw- samengesteld gezin vormen. Ze zijn duidelijk bezig met wat er zou gebeuren eenmaal ze er niet meer zijn. “Wij horen allemaal cowboyverhalen over het feit dat we ons huis zouden moeten verkopen” legt Tessa uit. De woning is van Stijn, maar Tessa betaalt mee in de lening. Een aandachtspunt merkt de notaris op. Of hoe vastgoed en erfrecht schijnbaar niets met elkaar te maken hebben, juist heel nauw met elkaar verweven zijn. De notaris komt met een duurzame regeling op de proppen. Niet door de woning te verkopen waar Tessa voor vreesde, maar wel door een huwelijkscontract op te stellen voor Tessa en Stijn. “We zijn maanden bezig geweest om de juiste formule te vinden” zegt Stijn opgelucht. Een hele last die van de schouders van het koppel wegvalt.

Een onafhankelijke en onpartijdige vertrouwenspersoon

Wat de huisdokter is voor je lichaam, is de notaris voor je materiële bezittingen. Niet alleen door de kennis, maar vooral door de vertrouwensband die een notaris deelt met zijn cliënten, net zoals een huisarts heeft met zijn patiënten. Kenmerkend aan de notaris is dan ook de neutraliteit die hij moet behouden ten opzichte van zijn cliënten. De notaris zal heel vaak een bemiddelende houding aannemen zodat evenwichtige overeenkomsten kunnen gesloten worden. Is het niet beter om familiale conflictsituaties onderling op te lossen en geen beroep te moeten doen op eindeloze en kostelijke processen die een familie uit elkaar kunnen halen? We ontdekken in de docureeks een notaris die daar zeer onpartijdig naar kijkt wanneer ze zussen Kris en Ann adviseert. Kris en Ann hebben een slechte band met hun stiefouder en willen van hun deel van een geërfd appartement af. De banden doorknippen zodat ze aan hun rouwproces kunnen beginnen. De notaris kijkt daar nuchter naar en verplaatst zich in beide partijen. “Als je oplossingen wil vinden die met zoveel emoties te maken hebben, vraagt dat tijd. Onze taak is om die belangen allemaal dichter bijeen te krijgen. Met wederzijds respect. Take the place of the others zeg ik altijd”.

De notaris is een vertrouwenspersoon die op de hoogte is van de samenstelling van je vermogen en de verstandhoudingen binnen je familie. En de verstandhouding… dat kan serieus scheef zitten. Zo getuigen de verhalen van de notarissen in de aflevering: mensen die eindeloos ruziemaken (en kosten maken) om kleine bedragen, kinderen die denken dat ze tekortgedaan zijn, vastzittende regelingen omdat iemand vroeger geen nieuwe fiets heeft gekregen tot gevechten in de wachtzaal van het kantoor. “Je hebt altijd iemand die de bovenhand neemt in de discussies. Wij moeten als notaris de zwaksten laten praten, en degene die het meeste plaats inneemt laten zwijgen. Je moet wat psychologische aanleg hebben.”

Praten over je vermogen en de gevolgen ervan voor je gezinsleden blijft voor de meesten een taboe. Toch moeten mensen zich ook voor deze zaken, in alle vertrouwelijkheid, kunnen wenden tot een luisterend raadgever zodat ze de juiste beslissingen kunnen maken voor hun toekomst en dat van hun gezin. Zijn er duidelijk onevenwichtige situaties, dan moeten cliënten daarvan op de hoogte zijn. De notaris legt de gevolgen uit. Een notaris die verzocht wordt om een akte te verlijden die strijdig is met de eerlijkheid en waarheid, moet trouwens zijn ambt weigeren.

Een openbare ambtenaar die rechtszekerheid biedt

Wat is ‘rechtszekerheid’ precies? We begrijpen de betekenis van dit woord vaak maar wanneer het fout loopt. Wanneer het te laat is of wanneer er conflicten zijn die tot bij de rechtbank komen. Wanneer er met andere woorden geen zekerheid meer is. “Een heet hangijzer boven het hoofd” zoals zussen Kris en Ann het verwoorden.

De notaris lost geen geschillen op, maar voorkomt deze. Hij doet dus aan “preventieve” justitie: vermijden dat iets tot de rechtbank komt. Dit komt vooral tot uiting bij het opstellen van akten: notariële akten hebben een “authentieke” bewijswaarde en “uitvoerbare kracht”. Dat eerste betekent dat de wetgever een speciale waarde heeft willen toekennen aan deze documenten, juist omdat ze opgesteld zijn door een deskundige met de nodige kennis van zaken. Het tweede betekent dat partijen zich rechtstreeks kunnen wenden tot een gerechtsdeurwaarder zonder eerst een vonnis te bekomen wanneer één van de partijen zijn verplichtingen niet nakomt. Wie is regelt bij de notaris, mag zeker zijn dat dit later niet meer ter discussie komt te staan.

Check-up bij de notaris

Ga jij af en toe naar de dokter om te kijken of alles in orde is? Ook bij de notaris stap ga je beter om de zoveel jaar eens langs. Los van je eigen leven verandert de wetgeving ook heel snel. Wat je tien jaar geleden hebt geregeld, kan vandaag – door nieuwe regels – een heel andere uitwerking krijgen. Dat ontdekken wij tijdens de aflevering ook wanneer Annik en Dirk bij de notaris langskomen om hun testament te laten aanpassen. Als kinderloos koppel hadden ze, zoals velen, een duolegaat in een testament voorzien. Door een recente wetswijziging is een duolegaat echter niet meer fiscaal interessant. “Wat ze willen bereiken, wordt niet meer bereikt. Dus moeten ze hun testament aanpassen. Voor sommige mensen is het te laat. Sommige cliënten kunnen hun testament niet meer wijzigen omdat ze ondertussen dement geworden zijn.” Waarschuwt de notaris. Maar mag de notaris dan zelf geen contact opnemen met cliënten die ‘slachtoffer’ zouden worden van een wetswijziging? Jammer genoeg niet. De notarissen zijn gebonden aan strikt deontologische regels waarbij ze zelf niet op eigen houtje contact mogen opnemen met hun cliënten om een akte aan te passen.

Eén boodschap dus: ga om vijftal jaar eens langs bij jou notaris om te bekijken of wat je toe nu toe geregeld hebt nog altijd beantwoordt aan je wensen en in lijn is met de huidige wetgeving.

Wil je volledig mee zijn met alle notariële tips and tricks? Dan kan je je altijd inschrijven op de nieuwsbrief van Notaris.be.

“De notaris” elke donderdagavond op Eén om 21u45. Afleveringen te herbekijken op VRT NU.

Foto: VRT

 

Bron:Fednot

]]>
https://notaris.be/nieuws-pers/detail/de-notaris-je-juridische-huisdokter Fri, 01 Apr 2022 00:00:00 +0200
<![CDATA[De voordelen van je testament te registreren!]]> Zelf een testament opstellen? Laat het registreren.

Wettelijk ben je niet verplicht om beroep te doen op een notaris om je testament op te stellen, maar het is wel een aanrader. Toch zelf je testament opstellen? Vraag dan zeker aan de notaris om het te bewaren. Hij bewaart niet alleen het testament, maar zorgt ook voor de registratie in een centraal register. 

Zelf een testament opstellen kan

Wie zelf een geldig testament wil opstellen, houdt rekening met de volgende voorwaarden:

  • Je schrijft het testament zelf (typen mag niet);

  • Je dateert het testament;

  • Je ondertekent het testament.

    Hou er rekening mee dat het testament na je overlijden aan een notaris zal moeten worden aangeboden. Werk dus overzichtelijk, eventueel door eerst een kladversie te maken. Wil je zeker zijn dat je testament ook werkelijk wordt uitgevoerd? Dan moet de inhoud van je testament stroken met wat wettelijk kan. Kennis van het erfrecht is dus een must.

Veilig stellen tegen verlies of vernietiging

Een zelfgeschreven testament blijft vaak jaren onder het stof liggen. De kans dat het verloren gaat, is groot, bijvoorbeeld bij een verhuis. Je kan voor jezelf eventueel een geheugensteuntje zorgen door een document op te stellen waarin je de vindplaats van je testament aangeeft. Zo’n document kan je dan bv. digitaal bewaren in Izimi. Izimi is een digitale kluis ontwikkeld door het notariaat.

Let op, enkel je eigenhandig geschreven testament geldt als bewijs. Een kopie of foto uploaden in Izimi zal niet dezelfde bewijswaarde hebben. Maar Izimi kan wel een hulpmiddel zijn om je testament terug te vinden. Bovendien kan je het ‘geheugensteuntje’ in Izimi delen met wie je wil!  

Een ander risico is vernietiging. Je hebt waarschijnlijk een testament opgesteld met een goeie reden. Het is mogelijk dat sommige personen zich niet kunnen vinden in je wensen. De kans dat ze het testament vernietigen wanneer ze het vinden, is reëel. Een document scheuren en weggooien is zo gebeurd…

Geef daarom je eigenhandig testament zeker in bewaargeving aan een notariskantoor. Zo kan het nooit verloren gaan en/of worden vernietigd.

Gemakkelijker op te sporen

Een notariskantoor kan zelfgeschreven testamenten bewaren en deze registreren in het CRT (het Centraal Register van Testamenten). De inhoud zelf van je testament blijft geheim, maar de notaris registreert de gegevens in een database. Enkel notariskantoren hebben toegang tot dit register. Zo kan eender welk notariskantoor je testament opsporen bij je overlijden. Zonder bewaring en registratie door de notaris is de kans groot dat de mensen die je in het testament had aangeduid, nooit het testament terugvinden…

Notarieel testament verdient de voorkeur

Dat je zelf op geldige wijze een testament kan opstellen, neemt andere risico’s niet weg. Het erfrecht is complex en de fiscale regels wijzigen af en toe. De juridische begeleiding van de notaris verminderd de kans op discussies achteraf. Een notarieel testament, dus een testament dat de notaris opstelt, zal dan ook altijd een grotere zekerheid bieden.

 

Bron:Fednot

]]>
https://notaris.be/nieuws-pers/detail/de-voordelen-van-je-testament-te-registreren Wed, 30 Mar 2022 00:00:00 +0200
<![CDATA[Een schenking als voorschot op een erfenis… of juist niet? ]]>

De wet gaat ervan uit dat ouders hun kinderen gelijk willen behandelen. Daarom worden  schenkingen in principe gezien als voorschotten op erfenissen. Wie een schenking ontvangt, zal deze schenking verrekend zien met zijn erfdeel. Maar dat hoeft niet altijd het geval te zijn. Soms kan je werkelijk schenken als ‘extraatje’.

 

Wat bij een overlijden?

Om de gelijkheid tussen kinderen te bewaren, brengt het kind dat een schenking heeft ontvangen de schenking ‘in’. Dat betekent concreet dat de notaris rekening zal houden met die schenking bij de verrekening van de individuele erfdelen van de kinderen.  Het kind dat al een schenking kreeg,  zal wat minder erven dan zijn broers of zussen (ter waarde van de schenking op de dag van overlijden van de schenkende ouder).

Een schenking als extraatje

Schenkingen zijn niet altijd voorschotten op erfenissen. Een schenkende ouder kan kiezen om een kind een “extraatje” te geven, bovenop zijn erfdeel. Zo’n schenking wordt dan niet verrekend met het erfdeel van het kind. Het begunstigde kind zal zo’n schenking dus niet moeten ‘inbrengen’. Aangezien dit niet de regel is, moet een schenker expliciet vermelden dat de schenking ‘buiten erfdeel’ gebeurt.

De schenkende ouder is dan wel begrensd door het ‘beschikbaar deel’. Iedereen heeft een vast deel van zijn vermogen waarover hij vrij over kan beschikken, door bijvoorbeeld een testament op te stellen of te schenken. Ongeacht het aantal kinderen kan iedereen vrij schenken en nalaten via testament voor van de helft van zijn vermogen. De andere helft van het vermogen staat als het ware ‘geparkeerd’ voor de beschermde erfgenamen, zoals de kinderen.

Wat als je toch ‘te veel’ schenkt?

Is de schenking aan een kind te omvangrijk en zijn de andere kinderen hierdoor benadeeld? Dat kunnen de benadeelde kinderen hun rechten laten gelden. Zij hebben immers recht op een minimum erfdeel, en door de schenking komt dat deel in het gedrang. Zo’n maatregel komt echter niet automatisch. De kinderen die zich benadeeld voelen, moeten een specifieke procedure opstarten: de zogenaamde vordering tot inkorting.

Kan je de ene schenking in een andere omzetten?

Kan je een schenking als ‘voorschot’ (waarbij er dus een verrekening gebeurt bij overlijden) omzetten in een schenking ‘buiten erfdeel’ (waarbij er geen verrekening gebeurt bij overlijden) en omgekeerd? Ja! Hiervoor moet de schenkende ouder wel een overeenkomst sluiten met het begunstigde kind. Beide partijen moeten dus akkoord gaan met de nieuwe gevolgen van de schenking. Een schenkende ouder kan die omzetting ook regelen met een testament, maar dat moet het begunstigd kind dit wel nog aanvaarden na overlijden van de ouder. Aanvaardt het begunstigde kind deze regeling via testament, dan zegt dat nog niets over het feit dat het kind de erfenis al dan niet aanvaard. Dat staat er los van.

 

Bron:Fednot

]]>
https://notaris.be/nieuws-pers/detail/een-schenking-als-voorschot-op-een-erfenis-of-juist-niet Wed, 16 Mar 2022 00:00:00 +0100
<![CDATA[Alles wat je moet weten over de schenking]]> Is schenken altijd interessant?

Vanavond kan je in het programma ‘De notaris’ op Eén kennismaken met cliënten die op een slimme - lees belastingvriendelijke - manier hun vermogen willen overdragen naar de volgende generatie door te schenken. Schenken of juist niet: het houdt vele mensen duidelijk wakker. Wil je de stap wagen naar een schenking? Dit is wat je moet weten.

 

1. Worden schenkingen altijd op dezelfde manier belast?

Nee. Wie wil schenken moet twee zaken onthouden:

  • Wie vastgoed schenkt, moet rekening houden met progressieve tarieven. Dat wil zeggen dat de belastingen stijgen in functie van de waarde van het geschonken goed. Zo zal het schenken van een huis van 250.000 euro aanleiding geven tot een ander tarief dan de schenking van een woning van 500.000 euro.

  • Wie roerende goederen schenkt zoals aandelen of geld wordt belast aan een ‘vast’ tarief dat onveranderlijk is, wat de waarde van de schenking ook is. In Vlaanderen bedraagt dat vast tarief 3% voor kinderen (kleinkinderen, ouders, grootouders…) en partners. Het bedraagt 7% voor anderen.

2. Waarop moet je letten als je vastgoed wil schenken?

Schenken doe je volgens de regels van de kunst. Voor de schenking van vastgoed is de ‘salami-techniek’ goed ingeburgerd. Deze techniek komt er op neer dat ouders vastgoed in schijven schenken. Tussen elke schenking laten ze minstens drie jaar tussen. Als je tussen verschillende onroerende schenkingen aan dezelfde persoon minimaal drie jaar laat, zal de schenkbelasting telkens opnieuw berekend worden vertrekkende van het laagste tarief. De teller wordt dan telkens weer op nul gezet, zodat je minder kans hebt om in de hogere schijven terecht te komen.

Ook interessant om te weten: schenkingen worden per persoon bekeken. Ouders die een huis willen schenken aan een kind kunnen elk de helft schenken. Hiermee geraak je ook in de lagere schenktarieven. Heb je meerdere onroerende goederen in je vermogen? Dan kan er ook hier sprake zijn van een opduweffect. Sterf je binnen de drie jaar na het schenken van één van je onroerende goederen? Dan wordt -  voor de berekening van de erfbelasting - de waarde van het geschonken onroerend goed fictief gevoegd bij de waarde van het resterend onroerend goed om het tarief op dit resterend onroerend goed te bepalen. Wacht dus niet tot het laatste moment om te schenken als je meerdere onroerende goederen bezit of schenk nog al je vastgoed vóór het overlijden ook al is er nog geen 3 jaar voorbij sinds de laatste schenking.

3. Zijn er nog andere mogelijkheden om fiscaalvriendelijk vastgoed te schenken?

Wie schenkt, zegt schenkbelasting. De schenkbelasting is lager dan de erfbelasting, maar je moet de schenkbelasting wel op het moment van de schenking op tafel leggen. “De schenkbelasting kan niet gefinancierd worden met de opbrengst uit de verkoop van de woning. Cliënten mispakken zich daar soms aan.” legt notaris Goedele Vandekerckhove uit.

En dan zijn er nog andere opties dan de schenking. Ouders kunnen bijvoorbeeld ook kiezen om de woning eerst te verkopen en dan op een later tijdstip een deel van de koopprijs te schenken aan de kinderen. Dat is dan een ‘roerende’ schenking waarvoor een vlak tarief van 3% geldt. De kinderen kunnen vervolgens een woning kopen, waarbij de ouders het vruchtgebruik krijgen. Ook dit is fiscaal interessant.

Een andere piste om een deel van een erfenis te schenken is de zogenaamde ‘doorgeefschenking’. Ouders die een erfenis ontvangen, maar zelf voldoende financiële middelen hebben, kunnen (een deel van) de erfenis belastingvrij schenken aan hun erfgenamen. Het kan zowel gaan om een onroerende schenking, als een roerende schenking. De schenking moet dan wel notarieel gebeuren en binnen het jaar na het overlijden. De notaris berekent hoeveel precies op deze manier kan geschonken worden.

4. Is schenken financieel gezien altijd nuttig?

Vaak wel, maar niet altijd. Los van de interessante tarieven, heb je ook de impact van een eventuele waardestijging van het onroerend goed. “Vanaf de schenking komt de meerwaarde bij de kinderen terecht. Wordt het vastgoed na de schenking meer waard, dan is dat niet erg.  Houden ouders hun vastgoed echter bij terwijl het in waarde stijgt, dan kan dat problematisch zijn bij de erfenis.  Want de erfbelasting wordt gerekend op de waarde op het moment van overlijden. Ook in die zin kan een schenking nuttig zijn. ” legt notaris Carol Bohyn uit.

Onroerende schenkingen gebeuren altijd notarieel. De notaris helpt zijn cliënten met de overweging om al dan niet te schenken. Een doordachte vergelijking is vaak nodig. Het is belangrijk dat schenkers zich niet verbranden, want geschonken is geschonken. Soms is het fiscaal verschil tussen vastgoed schenken of het in de erfenis laten zodanig klein, dat het niet loont. “De notaris weegt verschillende zaken af. Hoeveel hebben de ouders nog naast de woning, hoeveel zullen ze nog nodig hebben in de toekomst? Een notariële schenking gaat gepaard met bepaalde kosten. Ook die kosten moeten mee berekend worden om tot een juiste vergelijking te komen. Is het verschil te klein, dan zal de notaris een schenking juist afraden. Advies is dus cruciaal.” verduidelijkt notaris Joni Soutaer.

Moraal van het verhaal: een schenking - hoe fiscaal interessant het ook is - komt altijd neer op een verarming. Het geschonken geld verdwijnt uit je vermogen. Dat geldt ook voor ouders die een woning schenken en zich het vruchtgebruik voorbehouden. De ouders kunnen dan wel nog in hun geschonken woning blijven wonen, maar bij een verkoop van de woning zullen de ouders slechts een deeltje van de opbrengst opstrijken. Het grootste deel zal voor de blote eigenaars zijn: de kinderen. Schenken is dus durven kijken in een glazen bol: zal je zelf genoeg hebben voor mijn oude dag?

Notarissen adviseren daarom in de praktijk vaak om een zorgclausule te koppelen aan schenkingen. Zo kunnen ouders schenken aan hun kinderen, op voorwaarde dat de kinderen periodiek een rente betalen aan hun ouders of voorzien in hun latere zorgkosten.

Dit alles neemt niet weg dat een schenking ook een invloed kan hebben op bepaalde sociaalrechtelijke uitkeringen. Zowel voor de schenker, als voor de begunstigde. Wie wil schenken informeert zich beter ook op voorhand hierover.

5. Waar moet je op letten als je geld wil schenken aan een kind?

Geld schenken aan kinderen kan aan een vast tarief van 3%, wat hoe dan ook interessant is als je het vergelijkt met de erfbelasting. Veel mensen maken de keuze om niet naar de notaris te gaan om geld te schenken. Ze kiezen voor een bankoverschrijving, de zogenaamde bankgift. Het groot voordeel is dat deze schenkingen niet worden geregistreerd en dus niet worden belast.

Toch is hier een addertje onder het gras: om volledig komaf te maken met de fiscus moet je drie jaar blijven leven.  Sterf je binnen de drie jaar na de schenking, dan wordt de waarde van de schenking meegerekend bij het belastbaar erfdeel. Met andere woorden: je betaalt dan erfbelasting op de schenking, wat wel eens duurder zou kunnen uitvallen.  

In geval van een aanslepende ziekte zou je je schenking alsnog kunnen registeren. Je betaalt dan de schenkbelasting en daarmee is de kous af. Maar dat is geen optie als je binnen de drie jaar plots sterft, bv. door een hartstilstand of een auto-ongeluk. Belastingvrije schenkingen worden daarom vaak ‘gokschenkingen’ genoemd.

Wil je toch op zo’n manier te werk gaan, neem dan op voorhand contact op met een notariskantoor. De notaris zal je adviseren over de manier waarop je best te werk gaat.

Voor sommige roerende schenkingen ga je sowieso naar de notaris. Dat is het geval wanneer je aan je schenking lasten en voorwaarden wil koppelen. Wil je bijvoorbeeld aandelen schenken aan je kind met voorbehoud van vruchtgebruik (zodat je zelf ook nog wat aan het roer kan blijven van het bedrijf), dan moet dat notarieel gebeuren.

Schenken betekent vaak verschillende vliegen in een klap vangen: enerzijds help je iemand financieel, en anderzijds draag je een deeltje van je vermogen bij leven fiscaalvriendelijk over. Maar schenken doe je niet onbezonnen. Gegeven is gegeven. Laat je altijd adviseren door een notaris. Wil je meer informatie over de kosten die gepaard met een schenkingsakte? Bereken de kosten via de rekenmodule ‘schenkingen’ van Notaris.be!

Bron:Fednot

]]>
https://notaris.be/nieuws-pers/detail/alles-wat-je-moet-weten-over-de-schenking Thu, 10 Mar 2022 00:00:00 +0100
<![CDATA[De zoektocht naar een krediet: wat moet je weten?]]>

Wie een huis koopt, moet op voorhand zijn financieel huiswerk maken. Om te weten in welke prijscategorie je best een woning zoekt, moet je rekening houden met verschillende kosten. Bovendien moet je op gesprek gaan met verschillende banken.

Hoeveel kan je lenen?

Om te weten hoeveel je kan lenen, zal de bank een aantal factoren bekijken. Hoeveel verdienen jij en je eventuele partner? Heb je wat spaargeld? Rekening houdend met je inkomen en eventuele andere schulden (bv. een autokrediet), zal de bank bekijken hoeveel je maandelijks kan terugbetalen en wat je ‘restinkomen’ is. Met andere woorden: hoeveel kan je maandelijks uitgeven aan je krediet, zonder dat je moeten inboeten op je levensonderhoud. De bank zal ook kijken hoe lang je krediet loopt.

Zelf moet je hier ook realistisch in zijn. Ben jij een levensgenieter die graag af en toe op restaurant gaat? Zijn citytrips voor jou belangrijk? Financiële ademruimte is altijd nodig. Al was het maar een buffer te hebben voor het geval je plots met een zware kost zit. Denk maar aan het kopen van een nieuwe wagen.

Heb je altijd een eigen inbreng nodig?

Bij het verlenen van een krediet houden de banken rekening met de aanbevelingen van de Nationale Bank. Die regels worden strenger. Banken krijgen de aanbeveling om starters geen krediet te geven als de zogenaamde quotiteit hoger dan 90% is. De quotiteit is de schuldgraad: de verhouding tussen het bedrag van je hypothecair krediet en de waarde van je droomhuis. Een voorbeeld:

Mieke heeft haar oog laten vallen op een huis van 350.000 euro. Ze heeft zelf wat middelen en ze wil een krediet aangaan van 300.000 euro. De quotiteit bedraagt dan afgerond 86%.

Had Mieke echter minder spaargeld, en had ze 340.000 euro van de bank willen lenen, dan zou haar quotiteit verhogen naar 97%.

Gelukkig mag de bank uitzonderingen maken. Zo mag de bank in 35% van de dossiers een krediet toekennen bij een schuldgraad of quotiteit van meer dan 90%.

Kan je nog voor meer dan 100% lenen? Dat wordt in de toekomst zeer moeilijk. In slechts 5% van de kredietdossiers mag de bank dat doen. 

Hoe zit het met de ‘verplichte schatting’?

Voor kredieten vanaf januari 2022 baseren banken zich niet meer op de aankoopprijs bij het verlenen van een krediet. Cruciaal wordt nu de waarde van de woning. Dat betekent in de praktijk dat banken moeten overgaan tot een schatting van de woning voor ze een krediet kunnen verlenen.

Reden tot paniek? Niet helemaal. Want een schatting betekent niet dat banken automatisch gebruik maken van expert-schatters. Banken schatten de woningen in principe aan de hand van statistische modellen. Dat brengt voor kopers geen extra kosten mee. Een plaatsbezoek door een schatter zal alleen nodig zijn als de bank de waarde van het pand met onvoldoende zekerheid kan bepalen. Dat is het geval als de database van de bank onvoldoende panden met gelijkaardige karakteristieken bevat of als er specifieke eigenschappen zijn aan het pand die in acht moeten worden genomen.

Wie een woning wil kopen, moet met meer rekening houden dan alleen de aankoopprijs. Wil je een handig overzicht van wat er allemaal bij komt kijken? Bekijk dan de rekenmodule van Notaris.be!

Bron:Fednot

]]>
https://notaris.be/nieuws-pers/detail/de-zoektocht-naar-een-krediet-wat-moet-je-weten Thu, 03 Mar 2022 00:00:00 +0100
<![CDATA[Het vruchtgebruik op rekeningen... wat is dat? ]]> Het vruchtgebruik erven betekent dat je het recht krijgt om te genieten van bepaalde goederen. Zoals de naam het al zegt: je strijkt de vruchten op. Erf je bv. een huis, dan betekent het vruchtgebruik erven dat je levenslang in de woning mag blijven wonen of de woning mag verhuren en de huurinkomsten mag innen. Maar wat met het vruchtgebruik op rekeningen? Wat erf je dan precies en is dat nuttig? Notaris Joni Soutaer legt het uit. 

Bron:Fednot

]]>
https://notaris.be/nieuws-pers/detail/het-vruchtgebruik-op-rekeningen-wat-is-dat Mon, 28 Feb 2022 00:00:00 +0100