Wat doet de notaris bij de verkoop van een onroerend goed?

6 augustus 2025

Er komt heel wat kijken bij de aankoop van een woning. Je stelt eerst je budget vast, dan ga je op zoek naar een geschikte lening en dan kan de zoektocht beginnen. Heb je je droomhuis gevonden? Dan kan je een bod uitbrengen. Van zodra de verkoper jouw voorstel aanvaardt, is de woning officieel van jou. Daarna volgt het tekenen van de onderhandse verkoopovereenkomst. Dit is niet de laatste stap. Je moet ook langs bij de notaris. Die stelt de notariële akte op, een cruciaal document in het verkoopproces. Waarom is die stap zo belangrijk? En wat doet de notaris precies? Lees verder en ontdek het!

Verschil tussen onderhandse verkoopovereenkomst en de notariële akte

Van zodra de koper en de verkoper de onderhandse verkoopovereenkomst (beter bekend als het compromis) tekenen, is de verkoop definitief. De notariële akte bepaalt dus niet of de verkoop tot stand komt. Maar waarom is het dan zo belangrijk om een notariële akte te laten opstellen? Enkel de notariële akte kan overgeschreven worden in de registers van het kantoor Rechtszekerheid. Dit betekent dat vanaf het moment dat de notariële akte daar is overgeschreven derden behoren te weten dat het goed verkocht is aan jou. Schuldeisers van de verkoper zullen bijvoorbeeld moeten aanvaarden dat het verkochte onroerend goed waarvan de notariële akte is overgeschreven in de registers, niet langer deel uitmaakt van het vermogen van de schuldenaar. Alleen via een notariële akte geniet de koper dus juridische bescherming en de zekerheid dat zijn aankoop tegenstelbaar is aan derden.

Wat gaat de notaris na bij de verkoop van een onroerend goed?

Achter de schermen voert de notaris heel wat juridische en administratieve opzoekingen uit. De notaris gaat na of de verkopende partij wel degelijk de enige eigenaar is van het goed en of deze bekwaam is het goed te verkopen. Ook zal de notaris opzoekingen doen in verband met de koper: kan deze wel een hypothecair krediet bekomen, koopt de koper voor zichzelf aan of voor een vennootschap, moeten er speciale bepalingen voorzien worden in de verkoopovereenkomst…

Naast opzoekingen in verband met de verkoper en koper zullen ook een heel wat opzoekingen in verband met het goed zelf gedaan worden. Zo zal de notaris de kadastrale gegevens controleren, nagaan of er schulden of hypothecaire leningen op het goed rusten, verifiëren of er erfdienstbaarheden zijn…

De notaris waakt er ook over dat de verkoper de nodige documenten aan de koper bezorgt. Dit gaat bijvoorbeeld om het postinterventiedossier. Het PID van een bouwwerk is een dossier met alle gegevens die nuttig zijn voor de veiligheid en de gezondheid van de mensen die later werkzaamheden zullen uitvoeren aan het gebouw. Denk maar aan onderhoudswerken, sloop, uitbreidingswerken… Ook andere documenten zoals het energieprestatiecertificaat en het attest van de elektrische installatie zullen in voorkomend geval overhandigd worden.

Bij de verkoop van een woning komt heel wat meer kijken dan enkel de handtekening onder een notariële akte. Gelukkig zorgt de notaris ervoor dat alles juridisch klopt, zodat jij met een gerust hart aan je nieuwe hoofdstuk kunt beginnen.

Bron: Fednot