Corona-virus: wat met je afspraak bij je notariskantoor?

17 maart 2020

Het Corona-virus heeft een grote impact op iedereen. De 1.150 notariskantoren in ons land blijven in de mate van het mogelijke beschikbaar voor cliënten, maar uiteraard neemt het notariaat ook de nodige maatregelen om de verspreiding van het virus zoveel mogelijk af te remmen. Dit in het belang van de cliënten en de medewerkers van de kantoren.

Stel je afspraak uit
De medewerking van de cliënten is hierbij cruciaal. Daarom vraag de Federatie van het Notariaat (Fednot) aan cliënten die ziekteverschijnselen vertonen om hun reeds geplande afspraak met hun notariskantoor zeker uit te stellen.
Ook indien een afspraak niet dringend is, raadt Fednot cliënten aan om je notariskantoor telefonisch of via mail te contacteren om een nieuwe datum vast te leggen voor een bespreking of de ondertekening van een akte.

Afzonderlijk akten ondertekenen
Ook voor afspraken die wel doorgaan, worden maatregelen genomen. Om het risico op besmetting tegen te gaan, worden de akten ondertekend in afwezigheid van de andere partij. Als het bijvoorbeeld gaat om de ondertekening van een koopakte, komen de kopers en de verkopers de akte best afzonderlijk, op een ander tijdstip, naar het kantoor om te ondertekenen.

Videoconferentie
Indien het gaat om een afspraak waarbij een ander notariskantoor betrokken is, zullen notarissen zoveel mogelijk gebruik maken van een videoconferentie-systeem. Op die manier vermijden ze dat veel personen samen in één ruimte zitten.

Fednot wenst de cliënten en al diegenen die in het notariaat werkzaam zijn, het beste toe in deze uitzonderlijke tijden. We blijven de situatie nauw opvolgen. Indien nodig volgen bijkomende maatregelen.

Bron: Fednot