pm

Officiële persmededeling

Notariaat pakt uit met originele campagne op TV, sociale media... en op café

22 april 2025

Sinds gisteren loopt er op initiatief van de Federatie van het Notariaat (Fednot) een campagne over het notarisberoep. De inhoudelijke focus ligt op de brede waaier aan vragen die notarissen en hun medewerkers dagelijks krijgen van hun cliënten. Naast een campagnevideo waarin originele en prikkelende vragen aan bod komen, zorgen de notarissen uiteraard ook voor antwoorden. En dat zowel online als… op café!

FAQ or not so FAQ?

De variatie van de vragen waarmee mensen naar een notariskantoor stappen, is het uitgangspunt van de video waarmee de campagne wordt afgetrapt. De video is een mix van originele, af en toe licht gewaagde, maar ook reële vragen die notarissen en hun medewerkers ontvangen.
Notaris Anne Wuilquot, voorzitter van Fednot: “We krijgen elke dag vragen over vaak complexe zaken waar mensen soms letterlijk van wakker liggen. Daar zitten soms verrassende vragen bij. Iedereen die bij ons over de vloer komt, is op zoek naar oplossingen voor zijn specifieke situatie. Het idee dat wij standaarddossiers behandelen, is gewoon absurd. We helpen met advies op maat over o.a. familiale zaken, ondernemen en wonen. Op sleutelmomenten dus, vandaar ook de campagneslogan: De notaris: als ‘t voor echt is. Soms leidt een bezoek tot een akte, soms niet. En als we vragen krijgen waar we niet in gespecialiseerd zijn, verwijzen we door naar andere dienstverleners. Op die manier helpen we elke cliënt, wat zijn vraag ook is.”
Door de vele contacten - jaarlijks komen er zo’n 3,5 miljoen mensen langs - voelen notarissen ook heel goed aan hoe de samenleving evolueert en welke nieuwe noden er bij burgers ontstaan. Dat vertalen naar de overheid toe is ook een kerntaak van het notariaat.

Is er dan iets mis met het imago van het notariaat?

Voor deze campagne gaat Fednot in zee met het communicatiebureau AKQA. Met AKQA Brussels hebben we een partner gevonden die onze visie deelt en deze kan vertalen naar krachtige en effectieve communicatie. Hun opdracht was de maatschappelijke rol en de toegankelijkheid van het notariaat in de kijker te zetten.
Jan Sap, CEO van Fednot: “Het beroep heeft heel wat troeven. Denk maar aan de sterke lokale aanwezigheid: iedereen heeft wel een notariskantoor in zijn buurt. Steeds meer mensen gaan er langs, ook voor materies waar de tussenkomst van een notaris niet verplicht is. Uit onderzoek blijkt zowat 7 op de 10 Belgen tevreden over de dienstverlening. In het bijzonder over de kwaliteit van het juridisch advies, de onpartijdigheid van de notaris, zijn luistervaardigheid en de heldere toelichting bij vaak complexe materies. Als het gaat over het vertrouwen in het beroep staat de notaris op plek 4, na de apotheker, de huisdokter en de architect.”
En toch blijven er onterechte, maar hardnekkige clichés bestaan. Dat het een stoffig en saai beroep zou zijn, wordt sowieso elke dag in de praktijk en in deze campagne weggeveegd.

Campagne in drie luiken, inclusief Café De Notaris

De campagnevideo is sinds gisteren 2 weken lang in prime time te zien op VRT en RTBF en een maand op online TV-platformen en apps. De antwoorden op de niet zo evidente vragen zijn beschikbaar op Notaris.be in de vorm van video-interviews met notarissen. En uiteraard ook op de sociale media van het notariaat.
In juni volgen events in Brussel, Vlaanderen en Wallonië waar iedereen vragen kan komen stellen. Een dag lang zullen enkele cafés omgedoopt worden tot Café De Notaris. Wie langs komt, kan een koffie of een pintje drinken en kennis maken met notarissen en hun team, die voor een dag aan de slag zullen zijn als barman of barvrouw. Meteen de perfecte gelegenheid om hen in een informele sfeer advies te vragen over een komend huwelijk, de aankoop van een woning of de oprichting van een eigen zaak.
 

Ontdek de campagnevideo op YouTube.

Bron: Fednot