eStox, uw beveiligde digitale effectenregister
Een dienst die u wordt aangeboden door de Belgische notarissen, accountants en belastingconsulenten
Een dienst die u wordt aangeboden door de Belgische notarissen, accountants en belastingconsulenten
Als ondernemer weet u dat een effectenregister een onmisbaar instrument is voor uw bedrijf. Het register komt van pas telkens oprichters, bestuurders of aandeelhouders die meer dan 25 procent van de aandelen, de stemmen of het kapitaal in hun bezit hebben, moeten worden bijeengeroepen. Bijvoorbeeld bij de jaarlijkse algemene vergadering, maar ook bij een wijziging van de statuten of het doorvoeren van een kapitaalverhoging. Zonder dit register komt het beheer van uw bedrijf in het gedrang.
U kan het register op elk moment en om het even waar raadplegen. Bovendien kan u het niet verliezen of ergens vergeten zoals de papieren versie en vermijdt u aanslepende discussies en eventueel zelfs gerechtelijke procedures als gevolg.
Notarissen, accountants en belastingconsulenten staan dicht bij de ondernemers. Als ervaren professionals kunnen zij u adviseren en zorgen voor een correcte registratie van de aangeleverde gegevens.
De wetgever verlaat het principe van ‘één aandeel, één stem’. Voortaan kan een aandeel meerdere stemmen omvatten. eStox vergemakkelijkt het beheer van deze verschillende rechten en het bijeenroepen van aandeelhouders.
eStox is enkel toegankelijk voor notarissen, accountants en belastingconsulenten. Zij zijn gebonden door het beroepsgeheim. In de nabije toekomst zullen beheerders het register kunnen raadplegen en kopieën kunnen downloaden. Als beheerder bepaalt u wie een kopie kan krijgen. De discretie is gegarandeerd.
Bestuurders van bedrijven zijn wettelijk verplicht om aan FOD Financiën te melden wie de ‘uiteindelijke begunstigden’ van het bedrijf zijn (Ultimate Beneficial Owners of kortweg UBO). Dat zijn niet alleen de oprichters en de bestuurders maar ook de aandeelhouders die meer dan 25 procent van de aandelen bezitten. Dankzij eStox kunnen deze gegevens automatisch vanuit uw digitaal register naar het UBO-register van FOD Financiën worden verzonden. Als beheerder hoeft u zich geen zorgen te maken. Aan deze jaarlijkse verplichting zal automatisch worden voldaan!
Neem contact op met een notaris, accountant of belastingconsulent. Alleen zij kunnen een register aanmaken en aanvullen. Zij kunnen u adviseren en zorgen voor een correcte registratie van de aangeleverde gegevens. Zij maken u een prijsofferte op maat.