Procedure
- Om de statuten te wijzigen moeten de aandeelhouders samenkomen om over de statutenwijziging te beslissen. Dat gebeurt via een strikte procedure. De aandeelhouders beslissen met een bepaalde meerderheid. Welke meerderheid precies vereist is, hangt af van de beoogde wijziging. De aandeelhouders mogen via een volmacht vertegenwoordigd worden. De notaris zal vaststellen dat de statutenwijziging wordt aangenomen.
- Vaak zijn er ook verslagen nodig. Deze worden door de bestuurders opgemaakt. Ook bedrijfsrevisoren, boekhouders en accountants zullen soms bepaalde verslagen moeten opmaken.
- Eenmaal de nieuwe statuten bekrachtigd zijn, zullen de statuten van je onderneming gewijzigd worden. Dat noemt men de ‘coördinatie van de statuten’.
- Bovendien moet de buitenwereld kennis krijgen van de nieuwe regels die gelden op jouw vennootschap. Daarom zal de notaris deze wijzigingen registreren en publiceren in het Belgisch Staatsblad. De notaris legt ook de gecoördineerde statuten neer in de statutendatabank en registreert eventuele aanpassingen van de clausules voor vertegenwoordigingsbevoegdheden in de mandatendatabank.
Bovendien kan de vennootschap ook worden omgezet in een vennootschap van een andere vorm, mits wordt voldaan aan de voorwaarden die de wet voor een dergelijke operatie stelt. Zij zal dan nieuwe statuten aannemen die moeten worden opgesteld overeenkomstig de wettelijke bepalingen die gelden voor de vorm die de vennootschap heeft gekozen.